Over leiderschap, verantwoordelijkheid en volwassenheid in het onderwijs.
Leiderschap in het onderwijs wordt vaak zwaarder gemaakt dan nodig is.
Niet omdat het werk eenvoudig is,
maar omdat we leiderschap blijven organiseren
zonder aandacht voor de mens die het draagt.
Veel leidinggevenden zijn loyaal, betrokken en verantwoordelijk.
Ze dragen veel, vangen op en blijven doorgaan.
Wat ontbreekt, is niet inzet of kennis.
Wat ontbreekt, is een fundament
waarop leiderschap kan rusten.
Ik geloof niet in leiderschap dat zichzelf uitput.
Ik geloof in leiderschap dat wordt gedragen
door drijfveren, kernwaarden en heldere verantwoordelijkheid.
Leiderschap dat klopt van binnenuit
en daardoor ruimte geeft, richting geeft
en kwaliteit mogelijk maakt.
De kwaliteit van het onderwijs staat of valt
met de kwaliteit van leiderschap.
Wanneer leidinggevenden structureel overvraagd raken,
raakt het onderwijs dat zij dragen
uiteindelijk ook uitgeput.
Deze visie vormt de basis van mijn werk
met leidinggevenden in het po en vo.
Wie zich hierin herkent,
herkent vaak ook de behoefte
aan een andere manier van leiden.