Waarom veranderen in het onderwijs zo lastig is

De roep om verandering in het onderwijs klinkt al jaren luid en duidelijk. We willen minder werkdruk, meer ruimte voor eigenaarschap, betekenisvoller leren en duurzaam leiderschap. En toch blijven veel initiatieven steken. Verandertrajecten beginnen vol energie maar lopen dood in de hectiek van alledag. Teams raken gefrustreerd, schoolleiders voelen zich moeizaam trekkende kracht en echte vernieuwing lijkt verder weg dan ooit.

Waarom is veranderen in het onderwijs zo moeilijk? Waarom kost het zoveel tijd, energie en geduld om beweging te krijgen in scholen? In dit blog neem ik je mee langs zeven oorzaken die het veranderproces in het onderwijs frustreren — én laat ik zien wat jij als leidinggevende kunt doen om wél beweging te brengen.

1. Veranderen raakt aan identiteit

Onderwijs is geen neutrale werkomgeving. De meeste professionals in het onderwijs hebben een diepe persoonlijke verbinding met hun werk. Ze zijn niet toevallig leraar of intern begeleider geworden — het werk raakt aan wie ze zijn. En precies daarom voelt verandering vaak als een aanval op die identiteit.

Als jij als schoolleider een verandering initieert, kan dat onbedoeld overkomen als: “Wat je tot nu toe deed, was niet goed genoeg.” Dat roept weerstand op. Niet omdat mensen koppig zijn, maar omdat het schuurt met hun zelfbeeld. Veranderen vraagt dus niet alleen om een rationele uitleg, maar vooral om erkenning van die emotionele laag.

Wat helpt? Ruimte geven voor gesprek. Erken de loyaliteit en het vakmanschap van je team. Laat zien dat verandering geen oordeel is over het verleden, maar een gezamenlijke stap richting de toekomst.

2. De waan van de dag regeert

Misschien wel de grootste vijand van verandering in het onderwijs is... de werkdag zelf. Volgepland van acht tot vijf. Incidenten, spoedvragen, overleg, administratie, klassenbezoeken, een ziek kind in groep 6. De waan van de dag maakt geen ruimte voor reflectie of vooruitkijken.

In die context voelt elke verandering als een extra belasting. Nog iets erbij. En dat is funest. Want veranderen vraagt juist tijd, aandacht, rust en ritme. Je kunt niet tegelijkertijd aan het stuur én onder de motorkap sleutelen, terwijl de auto honderd kilometer per uur rijdt.

Als leidinggevende kun je hier invloed op uitoefenen door bewust ononderbroken werktijd te creëren. Maak ruimte in de agenda’s van je team. Plan blokken waarin niet ‘het werk doorgaat’ maar waarin gereflecteerd en geleerd wordt. Zonder focus geen verandering.

3. Veranderen zonder visie is doelloos zwalken

In veel scholen is er wel een idee wat er anders moet, maar ontbreekt een helder beeld van waarom en waarheen. Teams worden dan op pad gestuurd zonder duidelijk kompas. En dat zorgt voor verwarring, frustratie en stagnatie.

Zonder visie wordt verandering een eindeloze reeks losse projecten: een beetje formatief evalueren hier, een flard leerdoelgericht werken daar. Er ontstaat geen samenhang, geen gezamenlijk verhaal. En dus ook geen blijvende verandering.

Het is jouw rol als leidinggevende om die visie expliciet te maken. Niet alleen op papier, maar vooral in gedrag, taal en besluitvorming. Veranderen wordt pas effectief als het gedragen wordt door een helder ‘waarom’ dat voor iedereen betekenis heeft.

4. Zonder vertrouwen geen verandering

Veranderen vraagt om experimenteren, twijfelen, fouten maken. Maar dat doen mensen alleen als ze zich veilig voelen. In een schoolcultuur waar fouten worden afgestraft, of waar kritisch denken wordt weggezet als ‘weerstand’, gaat niemand zich wagen aan het onbekende.

Psychologische veiligheid is geen zachte luxe — het is de harde kern van iedere duurzame verandering. Pas als mensen weten dat ze mogen leren, durven ze ook echt in beweging te komen.

Als leidinggevende creëer jij die veiligheid. Door open te luisteren. Door kwetsbaarheid te tonen. Door samen te leren van wat niet werkt. Door ruimte te geven aan twijfel. Want veranderen is geen rechte lijn, het is een kronkelpad — en dat bewandel je alleen als je op elkaar kunt vertrouwen.

5. Veranderen is een vak – en dat beheersen we nog niet altijd

We zijn goed in lesgeven, coachen, organiseren en begeleiden. Maar hoe goed zijn we in veranderen zelf? Veel schoolleiders hebben geen grondige kennis van verandermanagement. En dat wreekt zich in de praktijk.

Zonder inzicht in hoe verandering werkt, vervallen we al snel in symptoombestrijding of top-down maatregelen. Terwijl effectieve verandering juist vraagt om zorgvuldige fasering, eigenaarschap bij het team en kleine, haalbare stappen.

Verandering is geen project met een begin en einde. Het is een continu proces dat vraagt om ritme, herhaling en betrokkenheid. Als leider ben jij geen sturende motor, maar een faciliterende kracht. Een gids. En dat vraagt vakmanschap.

Investeer daarom in je eigen veranderkundige kennis. Leer van andere sectoren, lees boeken, volg trainingen. Veranderen kun je leren.

6. Structuren en systemen werken verandering vaak tegen

Hoe graag we ook willen vernieuwen, we werken in een systeem dat dat niet altijd toestaat. Denk aan rigide roosters, administratieve verplichtingen, inspectiekaders, toetscycli en financiële beperkingen. Soms lijkt het alsof het systeem zelf gericht is op niet veranderen.

Dat leidt tot een spanningsveld. Want hoe creëer je ruimte voor verandering als je gevangen zit in het bestaande?

De kunst is om binnen de lijntjes slim te kleuren. Zoek de speelruimte op. Onderhandel. Experimenteer kleinschalig. Laat zien dat het anders kan. En bovenal: gebruik je invloed. Als leidinggevende kun je intern én extern ruimte maken voor nieuwe ideeën. Niet door overal tegen te vechten, maar door doelgericht te sturen op wat wél kan.

7. Zonder ritme en volharding geen duurzame verandering

Veranderen is geen sprint, maar een marathon. Veel schoolvernieuwingen beginnen met enthousiasme, maar zakken in zodra het lastig wordt. De waan van de dag keert terug, de energie zakt weg, en voor je het weet zit je weer in de oude patronen.

Verandering vraagt ritme. Herhaling. Vasthoudendheid. Het vraagt leiderschap dat niet telkens een nieuwe ballon oplaat, maar dat koers houdt. Dat blijft herinneren aan het waarom. Dat kleine successen viert, tegenslag incasseert en steeds opnieuw uitnodigt tot leren.

Als leider kun jij dat ritme bewaken. Maak verandering niet afhankelijk van motivatie, maar van structuur. Koppel het aan vaste momenten. Gebruik formats en routines. Verandering wordt pas duurzaam als het onderdeel wordt van het dagelijks werk.

Wat kun jij doen als leidinggevende?

Veranderen in het onderwijs is dus geen kwestie van “even anders gaan werken”. Het raakt aan identiteit, cultuur, systemen en vaardigheden. Maar als jij als leidinggevende de juiste condities schept, kan verandering wél slagen.

➡️ Zet in op rust, ruimte en ritme
➡️ Bouw aan psychologische veiligheid
➡️ Werk vanuit een gedragen visie
➡️ Ontwikkel je veranderkundige vakmanschap
➡️ Maak ruimte binnen bestaande structuren
➡️ En bovenal: wees volhoudend en koersvast

De sleutel tot succesvolle verandering ligt niet in nóg meer actie, maar in bewuste aandacht, helderheid en structuur.

Als je kiest voor focus in plaats van versnippering, voor rust in plaats van haast, voor richting in plaats van drukte, dan geef je jouw team de beste kans om echt in beweging te komen.

Dáár begint duurzaam leiderschap. Dáár begint verandering die blijft.

Heb je een vraag over dit blog of wil je een opmerking plaatsen? Neem dan contact met ons op via onderstaande knop.


René Rensen I De Onderwijskapitein

Het is de missie van De Onderwijskapitein om leidinggevenden in het onderwijs te helpen hun leiderschap te versterken. Ik zorg voor Focus, Rust en Structuur zodat jij geïnspireerd leiding kunt geven aan jouw team én aan de schoolontwikkeling.