Druk zijn is geen leiderschap — en dat voelt je team elke dag

Het is kwart voor twaalf. Je dag is nog maar net begonnen, maar je voelt nu al dat je achter de feiten aanloopt.

Je hebt net een ziekmelding moeten oplossen, een pleinwacht roosterprobleem moeten doorgeven, een ouder gesproken die “heel even” iets kwijt moest, twee teamleden die met hun vragen naast je bureau stonden en een stapel mail die maar blijft binnenkomen.

Liever luisteren of kijken?


Jij kiest hoe je deze inzichten tot je neemt.

  • 🎙️ Podcastbeluister dit blog onderweg of tijdens een rustig moment, zodat je geen seconde verliest maar wel vooruitgang boekt.

  • 🎥 Video – bekijk de kernpunten in een korte, krachtige video en ontdek hoe je direct verschil maakt in je leiderschap.

vervolg van het blog

Je hebt amper tien minuten aan één stuk kunnen nadenken.
En toch voelt het alsof je al uren bezig bent.

Aan het einde van de dag heb je misschien wel tachtig dingen gedaan, maar niets waarvan je dacht:

“Dít is leiderschap. Hier help ik mijn team en school echt verder mee.”

En dat is precies waar dit artikel over gaat.

Drukt zijn voelt soms als leiderschap — maar het is het niet

In het onderwijs bestaat een hardnekkig idee: Hoe drukker je bent, hoe belangrijker je werk.

Maar drukte is geen maat voor leiderschap.
Drukte is een maat voor hoe veel je moet regelen, repareren, oplossen en managen.

Het probleem is alleen: hoe drukker je wordt, hoe kleiner je leiderschap wordt.

Waarom?

Omdat drukte je dwingt te reageren in plaats van te sturen.
Te fixen in plaats van te ontwikkelen.
Te rennen in plaats van richting te geven.

Drukte laat zien dat je aan het werk bent.
Leiderschap laat zien dat je het juiste doet.

Waar schoolleiders hun dagen aan kwijt zijn (het managen)

En laten we eerlijk zijn: schoolleiders zijn ook druk.

Het is een functie vol verrassing, hectiek en onvoorspelbaarheid.
Maar precies die drukte maakt het zo moeilijk om aan echt leidinggeven toe te komen.

Dit zijn de dagelijkse tijdvreters die je als schoolleider maar al te goed kent:

✔ Onverwachte roosterproblemen

Altijd op het slechtst mogelijke moment.

✔ Ziektevervangingen regelen

Vaak last minute, altijd stressvol.

✔ Ouders die “een spoedvraag hebben”

Die meestal geen spoed is.

✔ Teamleden die met ad-hocproblemen komen

Waarvan jij het gevoel hebt dat jij moet helpen.

✔ Meldingen, formulieren en administratie

Altijd extra, nooit gepland.

✔ Incidenten op het plein, in de klas, in de groep

Die acuut aandacht vragen.

✔ Oneindige mailstromen

Waarin iedereen jou nodig lijkt te hebben.

✔ Overleggen die uitlopen

En daarna meer vragen opleveren dan ze oplossen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de brandjes die het team zelf had kunnen oplossen, maar waar jij toch in wordt gezogen — uit betrokkenheid, verantwoordelijkheid, of simpelweg omdat het sneller is als jij het doet.

Resultaat?

Je bent de hele dag aan het draaien, maar je komt niet vooruit.

Hoe drukte jou kleiner maakt als leidinggevende

Dit is het pijnlijkste deel — maar ook het meest bevrijdende als je het eenmaal herkent.

Hoe drukker je bent, hoe minder leiderschap je kunt laten zien.
Niet omdat je het niet kan, maar omdat drukte dit met je doet:

➤ Je verliest overzicht

En zonder overzicht kun je geen richting geven.

➤ Je maakt ondoordachte beslissingen

Reactief in plaats van strategisch.

➤ Je hebt geen tijd om je team te coachen

Waardoor ze afhankelijk blijven, en jij nog meer werk krijgt.

➤ Je mist signalen in de kwaliteit van onderwijs

Omdat je niet in de klassen komt en niet reflecteert met je team.

➤ Je staat constant “aan”

En dat put je uit, waardoor je leiderschap sneller emotioneel en minder wijs wordt.

➤ Je functioneert als brandweerman

In plaats van als kompasdrager van de school.

Het resultaat is heftig: Iedereen ziet je rennen…maar niemand wordt er beter van.

Niet jij.
Niet je team.
Niet de kinderen.
Niet de kwaliteit van onderwijs.

Waarom drukte zo verslavend is (en zo verraderlijk)

Druk zijn voelt betrokken.
Druk zijn voelt nodig.
Druk zijn geeft het gevoel dat je ertoe doet.

Maar in werkelijkheid gebeurt er iets heel anders: Drukte laat je voelen dat je belangrijk bent, maar het maakt je leiderschap kleiner dan het zou moeten zijn.

En dat is precies wat je team voelt:

  • minder ruimte

  • minder richting

  • minder coaching

  • minder kwaliteit

  • meer afhankelijkheid

  • meer gedoe

  • meer onzekerheid

Je team lijdt onder jouw drukte, zelfs als jij dat niet wilt.

De leiderschapstaken die verdwijnen door drukte

Dit is de harde waarheid: Hoe drukker jij bent, hoe minder tijd er overblijft voor de échte leiderschapstaken die het onderwijs vooruitbrengen.

En dat begint pijn te doen als je kijkt naar wat er daardoor níet gebeurt.

1. Coaching van teamleden

  • minder gesprekken

  • minder reflectiemomenten

  • minder feedback

  • minder ontwikkeling

Een team dat weinig coaching krijgt, blijft hangen in patronen.

2. Onderwijskundig leiderschap

  • geen tijd om lessen te bezoeken

  • onvoldoende zicht op kwaliteit

  • geen diepgaande gesprekken over didactiek

  • geen analyse van opbrengsten of leerroutes

Onderwijskwaliteit daalt ongemerkt.

3. Visieontwikkeling en koersbepaling

  • geen focus

  • geen richting

  • geen gedragen visie

Het team reageert op de dag, niet op de koers.

4. Teamontwikkeling

  • geen heldere rolverdeling

  • geen gespreide verantwoordelijkheid

  • geen cultuurontwikkeling

  • geen diepe gesprekken over samenwerking

Teams worden afhankelijk, stroperig en soms ronduit reactief.

5. Strategisch leiderschap

  • geen tijd om scenario’s te verkennen

  • geen ruimte om in te grijpen vóór problemen ontstaan

  • onvoldoende invloed op bestuurlijke lijnen

Jij bent vooral bezig met vandaag, nooit met morgen.

Wat er gebeurt als jij stopt met managen en start met leidinggeven

Wanneer een schoolleider bewust ruimte creëert voor leiderschap, verandert de school binnen weken — soms zelfs binnen dagen:

  • Het team wordt zelfstandiger.

  • Het aantal brandjes daalt spectaculair.

  • De sfeer wordt rustiger.

  • Jij krijgt overzicht en ruimte.

  • Teamleden nemen meer verantwoordelijkheid.

  • De kwaliteit van onderwijs stijgt zichtbaar.

Je gaat van brandweerman naar koersbepaler.
En dat voelt als thuiskomen in je rol.

De leiderschapsvraag voor deze week

En dan nu de vraag die elke schoolleider zichzelf zou moeten stellen:

“Wat kan ik deze week laten vallen, uitbesteden of begrenzen zodat mijn leiderschap weer ruimte krijgt?”

Want drukte maakt je misschien zichtbaar.
Maar leiderschap maakt je waardevol.

Drukte voelt nuttig.
Maar leiderschap voelt betekenisvol.

Drukte houdt je bezig.
Leiderschap brengt je verder.

Jouw team heeft geen schoolleider nodig die druk is.
Ze hebben een schoolleider nodig die leidt.

👉 Wil je weten hoe je dat concreet doet, zonder te verzanden in de waan van de dag? Download dan mijn e-book "Wat altijd tijd tekort met je doet" en ontdek hoe je met de FOCUS-formule rust, structuur en eigenaarschap creëert.

Download dit e-book hier: https://www.onderwijskapitein.nl/aanvragen-e-book

Jouw dag, jouw koers, jouw leiderschap.

Jouw volgende stap:

Tijd tekort, werkdruk of een sluimerend conflict zijn geen tekenen dat je het fout doet.

Het zijn signalen dat je mag kiezen voor ander leiderschap – met meer rust, regie en impact.

Wil je ontdekken hoe jij dat doet?

👉 Download mijn gratis e-book “Wat altijd tijd tekort met je doet” en ontdek hoe je binnen enkele weken meer grip, energie en leiderschapskracht krijgt.

👉 Of plan een vrijblijvend Doorbraakgesprek, waarin we samen kijken waar jij het meeste winst kunt boeken.

Jouw dag, jouw koers, jouw leiderschap.

" Wanneer een schoolleider bewust ruimte creëert voor leiderschap, verandert de school binnen weken — soms zelfs binnen dagen."

René Rensen