Op dit moment ben ik (weer) beschikbaar als interim-directeur voor uw organisatie. Lees hieronder of ik wellicht iets voor uw organisatie kan en mag betekenen.
Na meer dan 33 jaar leidinggeven binnen het basisonderwijs ben ik opnieuw beschikbaar als interim-directeur.
Mijn kracht ligt in het snel doorgronden van de schoolcultuur, het aanbrengen van rust en structuur, en het verbinden van team, leerlingen en ouders rondom een gedeelde visie.
Of het nu gaat om een periode van verandering, herstel, organisatieontwikkeling of tijdelijke vervanging: ik bied stabiliteit, duidelijk leiderschap en een frisse blik van buitenaf. Ik werk doelgericht, met oog voor de menselijke maat en met respect voor wat er al staat.
Wat opdrachtgevers in mij waarderen:
- Strategisch inzicht gecombineerd met praktisch handelen
- Sterke communicatieve vaardigheden en verbindend leiderschap
- Ervaring met verandertrajecten, kwaliteitsverbetering en cultuurontwikkeling
- Grondige kennis van het onderwijsveld en actuele ontwikkelingen
Benieuwd of ik iets kan betekenen voor uw school? Neem gerust contact op.
06-20324014
info@onderwijskapitein.nl
1 oktober 2023 – 1 november 2024
Interim-directeur van IBS Isra in Rotterdam.
Gestart als coach van de toenmalige directeur werd ik al snel gevraagd om interim-directeur te worden op de Isra. Die uitdaging heb ik met beide handen aangepakt want er was het nodige werk te doen. Tijdens mijn interim periode heb ik de focus vooral gehad op het inrichten van een organisatiestructuur passend bij de grootte van de school, het coachen van het team op didactische vaardigheden en het neerzetten van een nieuwe zorgstructuur gericht op het Handelingsgericht Werken. Afgelopen juli heb ik deze opdracht succesvol afgerond. Daarna ben ik nog drie maanden coach geweest van de nieuw benoemde directeur om haar stevig te positioneren.
1 maart 2022 – 1 maart 2023
Interim-directeur van Basisschool de Opstap in Niekerk. Opdracht is om de school weer een voldoende beoordeling te laten krijgen door de inspectie op de onderdelen didactisch handelen en zicht op ontwikkeling. Het herstelonderzoek heeft 13 december 2022 plaatsgevonden en beide indicatoren zijn weer voldoende. Opdracht eindigt 1 maart.
1 september 2021- 1 april 2022
Interim-directeur van Kindcentrum de Bukehof in Oudenbosch. Op deze school ben ik bezig met de professionalisering van het team en het verder doorvoeren van ingezette ontwikkelingen.
1 juni 2020 – 31 december 2020
Interim-directeur van de Sint Nicolaasschool in Haren. Mijn opdracht op deze school bestaat vooral uit het aanpakken van de angstcultuur die er op de school heerst. Daarnaast heeft de professionalisering van de leraren mijn aandacht.
19 augustus 2019 – 1 maart 2020:
Interim-directeur van OBS de Octopus in Diemen. Mijn opdracht op deze school bestaat vooral uit de professionalisering van de leraren. Ook het herinrichten van de zorg en de zorgstructuur was een onderdeel van mijn opdracht. Daarnaast ben ik bezig geweest met de doorontwikkeling van de Brede School.
7 januari 2019 – 7 juli 2019:
Interim-directeur van Basisschool Bernulphus in Oosterbeek. Mijn opdracht bestaat vooral om de professionaliteit van de leraren een boost te geven. Daarnaast houd ik me bezig met de implementatie van unitonderwijs in de school en de inhoudelijke consequenties daarvan. Ook de doorontwikkeling van het Kindcentrum behoort tot mijn kerntaken.
1 september 2018 – 31 december 2018:
Interim-directeur van Wereldschool de Albatros in Dordrecht. Mijn opdracht is voornamelijk om het aanstaande inspectiebezoek voor te bereiden, leiding te geven aan de op handen zijnde renovatie van de school en het gehele kwaliteitszorgsysteem van de school in kaart te brengen, te analyseren en noodzakelijke interventies door te voeren.
1 november 2017 – 6 juli 2018:
Interim-directeur van Sterrenschool De Schittering in Oudenbosch. Op deze Sterrenschool ben ik verantwoordelijk voor de verdere implementatie van het Sterrenschoolconcept en dan met name het realiseren van flexibele onderwijstijden en maatwerk voor ieder kind. Daarnaast is de vorming van het IKC een belangrijk onderdeel van mijn opdracht.
1 maart 2017 – 7 juli 2017:
Interim-directeur van Openbare Daltonschool Culemborg. Op deze echte Daltonschool ben ik tijdens de afwezigheid van de directeur integraal verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en de onderwijsinhoudelijke (door) ontwikkeling van de school.
24 januari 2017 – 7 juli 2017:
Interim-directeur van Openbare Montessori Basisschool Parijsch in Culemborg. Op deze school is mijn belangrijkste taak het werken aan een professionele organisatie op het gebied van samenwerking en communicatie. Ook het (opnieuw) inrichten van het functiehuis op schoolniveau is mijn taak. Welke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden horen bij de functies directeur, bouwcoördinator en leraar.
1 september 2016 – 31 januari 2017:
Interim-directeur van de Sterrenschool in Hilversum. Deze school is op 1 augustus 2015 als Sterrenschool gestart en mijn opdracht bestaat met name uit het verder organisatorisch en onderwijsinhoudelijk implementeren van het concept. Ook de voorbereiding op de nieuwbouw behoort tot mijn taken. Een belangrijk onderdeel van het concept is het werken met vakspecialisten voor Rekenen, Taal en Lezen. Ik ben nadrukkelijk bezig om deze vakspecialisten inhoudelijk sterker te laten functioneren.
1 september 2015 – 8 juli 2016:
Interim-directeur van Openbare Montessori Basisschool de Meander in de Meern. Vanuit mijn opdracht heb ik daar samen met het team gewerkt aan het ontwikkelen van een nieuwe visie en missie. Een belangrijk onderdeel van de visie is eigentijds Montessori onderwijs. Binnen het Montessori onderwijs is eigenaarschap een essentieel onderdeel voor leraar en leerling. Daar ben ik met de leraren succesvol mee bezig geweest. Daarnaast heb ik advies uitgebracht voor een nieuwe management- en zorgstructuur. De opdracht is met succes afgerond.
1 jan. 2015 – 1 sep. 2015:
Interim directeur op Brede School Kors Breijer in Weesp. Vanuit een nieuw ontwikkeld visie en missie traject heb ik met de leraren mogen werken aan de schoolontwikkeling. De verbinding tussen directeur en team is opnieuw tot stand gebracht en er is een nieuwe management- en zorgstructuur ontwikkeld en geïmplementeerd. Het eigenaarschap ligt weer daar waar het hoort: bij de leraren. Daarnaast heeft het onderwijs in de groepen 1 en 2 een inhaalslag gemaakt. De opdracht is met succes afgerond.